Sekadar ingin berkongsi maklumat. Percaya atau tidak terpulang kepada diri masing-masing. Tindakan seterusnya bergantung kepada kebijaksanaan sendiri.

Bacalah dulu info ni...



* FB dimiliki oleh Mark Zuckerberg, seorang graduan sains komputer dari Universiti Harvard.

* Zuckerberg adalah anak pasangan Yahudi yang dibesarkan di Amerika Syarikat. Merupakan seorang genius komputer sejak kecil lagi. Ketika berusia belasan tahun dia sudah pun mencipta satu permainan komputer yg dinamakan Risk & permainan muzik, Synapse.

* FB dilancarkan dari bilik asramanya pada 4 Feb 2004. Tujuannya untuk memudahkan mahasiswa Harvard untuk berhubung antara 1 sm lain. Walau bagaimanapun, atas permintaan ramai ia dikembangkan ke universiti di sekitarnya.


Kaitan Zuckerberg dengan Israel

* Semasa di Universiti Harvard, Zuckerberg menjadi anggota Alpha Epsilon Pi (AEPi) yg aktif.

* AEPi adalah pertubuhan persaudaraan Mahasiswa Yahudi yg kuat di AS & Kanada. Kaitannya dengan Israel berlangsung apabila ia dikatakan sebagai yg pertama & satu-satunya pertubuhan persaudaraan di Israel.

* Asas utama AEPi - membina semangat kepimpinan dlm kalangan mahasiswa Yahudi sekaligus menjadi pemimpin bangsa di masa akan datang yg benar2 memahami idea, nilai & etika Yahudi.

* Laman blog Rizki Yudhistira (seorang pakar IT), memetik kata2 yg dilontarkan oleh Joel Leyden yg memanfaatkan sepenuhnya FB untuk menyokong tentera Israel semasa peperangan di Gaza.

* Siapa Joel Leyden?
- Wartawan, pemilik Israel News Agency & mencipta laman web komersil pertama di Israel.
- Membuka laman web untuk Perdana Menteri & tentera Israel.
- Mencipta FBnya sendiri 3 jam selepas serangan pertama yg dilancarkan Israel ke atas Gaza. Menerusi FB, dia membakar semangat tentera Israel yg mempertahankan sempadan & kedaulatan Israel.
- Leyden mengambil peluang menggunakan FB untuk mempengaruhi dunia bahawa Israel mempertahankan negaranya drpd serangan pengganas Muslim di Semenanjung Gaza. Berserta dgn video You Tube, Leyden cuba memberikan penerangan lebih jelas kenapa Israel perlu melancarkan perang ke atas penduduk di Gaza yg dilabelkan sebagai pengganas Islam.

* Kisah di Indonesia...
- Kumpulan Cyber Jihad yg diketuai oleh Muhammad Jibriel atau lebih dikenali sebagai Prince of Jihad yg memperjuangkan suara Islam & jihad dalam dunia cyber, akhirnya tidak 'diizinkan' untuk melayari laman web tersebut.
- Suaranya yg cukup lantang telah menarik perhatian pihak pengurusan FB untuk menutup akaun milik Kumpulan Cyber Jihad & Arrahmah seperti yg dilaporkan oleh Eramuslim.com & Arrahmah.
- Di Indonesia, FB yang dikendalikan oleh kedua-dua kumpulan ini mempunyai keahlian yg paling ramai.
- Mereka tidak terkejut apabila FB milik pejuang Islam itu ditutup kerana sudah maklum bahawa laman web sosial itu milik Mark Zuckerberg yg jg anggota AEPi.

Persoalannya...
Kenapa FB milik Leyden tidak disekat tetapi FB milik Cyber Jihad & Arrahmah disekat sedangkan kedua-duanya mempunyai tujuan yg hampir sm iaitu membakar semangat pejuang masing2?



Bagaimana FB mendapat untung?

* Menurut Rizki, pendapatan utama FB datang drpd iklan yg banyak dipaparkan. Dari penelitiannya, iklan yg terdapat dlm FB mempunyai sistem yg berbeza-beza.

* Misalnya menggunakan kaedah CPC (cost perclick) sekali klik $0.50. Jika dlm masa 1 hari ada 1000 org yg mengklik iklan tersebut, maka FB akan memperoleh pendapatan $500. Itu baru 1 iklan. Cuba bayangkan jika ada 10 / 20 iklan. Jumlahnya kiralah sendiri.

* Jika itu jumlah wang yg diperoleh, anda boleh membayangkan berapa pula disalurkan untuk membiayai peperangan di Gaza. Dengan klik saja pada FB, kita turut sama menjadi pembunuh orang Palestin di Gaza.


Sumber:
Zuckerberg Guna Facebook untuk Bunuh Penduduk Palestin dalam Al-Islam. September 2009. Utusan Karya Sdn. Bhd.








Free Signature Generator

Free Signature Generator

0 comments: