Bagaimanakah caranya menemukan cahaya hati? Cahaya hati sesungguhnya bersumber daripada cahaya Ilahi yang akan menerangi hati kita. Menemukan cahaya hati bererti kembali kepada jati diri kita sebagai manusia yang jernih & bersih.

Kembali kepada hati tanpa ditutup pelbagai belenggu yang menutup cahaya hati. Kerana sesungguhnya dalam hati sudah ditiupkan sifat-sifat mulia Allah SWT pada saat proses penciptaannya.

Lihatlah diri kita di hadapan cermin, berapa banyak pakaian kesombongan, pakaian riak, pakaian dengki, pakaian takbur yang kita kenakan? Berapa banyak pengalaman masa lalu yang negatif, pakaian ego peribadi, pakaian pengaruh sudut pandang yang salah & menyesatkan dalam diri? Mari kita tanggalkan pakaian2 itu, yang menyelimuti hati kita daripada cahaya hati yang jernih & tajam.

Tanggalkan pakaian kesombongan hati dengan sikap rendah hati. X ada yang layak disombongkan oleh manusia dalam hidup ini. Tanggalkan pakaian dengki, selimuti dengan cinta & kasih sayang.

Tanggalkan pakaian takbur dengan kesedaran posisi diri sebagai hamba & abdi Allah SWT semata. Buanglah pakaian prasangka negatif dengan sikap positif dalam melangkahkan kaki ke depan.

Lawanlah sikap ego peribadi dengan sikap empati terhadap orang lain. Tundukkan pengaruh sudut pandang & prinsip hidup yang salah dengan kembali ke dalam kejernihan jati diri yang bersumber dari hati.

Kejayaan & keagungan dalam hidup x akan dapat dirah hanya dari potensi fizikal & kecergasan akal fikiran. Lebih dari itu diperlukan untuk kecerdasan hati & kemampuan menemukan cahaya hati yang bersumberkan cahaya Ilahi.

Berbahagialah mereka yang dapat menghidupkan cahaya hatinya. Mereka yang dapat mengenali cahaya hatinya akan dapat menggapai kehidupan yang penuh keagungan yang memandang kehidupan jauh ke hadapan dengan hati yang jernih. Hidupnya akan dipenuhi cahaya terang dengan berbagai kemudahan.